23.7.13

Gotujcie z Budyniem!

Witajcie!
Bardzo się cieszę, że odwiedzacie starego Budynia w jej skromnych progach. Nawet pomimo wrednych, pewnych małpek, które mnie stalkują :c 

Dziś mam dla Was nieco inną notkę. Poświęcę ją mojej drugiej pasji, jaką jest jedzenie ~ Tak więc mam nadzieję, że jesteście głodni (: 

1. Coś lekkiego.. czyli orzeźwiająca sałatka z pomarańczą 


składniki:
  • 1 duża pomarańcza
  • pocięta w pióra czerwona cebula
  • mix sałat (masłowa, rukola, lodowa)
  • garść orzechów włoskich
  • musztarda i miód
Wiem, że spora część ludzi nie przepada za połączeniem słodkiego-słonego lub warzyw-owoców, ale jeśli nie boicie się odważnych i śmiałych pomysłów w kuchni, to śmiało możecie przegryźć taką sałatkę (:

2. Coś wytrawnego... czyli grillowany camembert w towarzystwie szpinaku, żurawiny i morwą



składniki (dosyć oczywiste):
  • camembert
  • garść świeżego szpinaku
  • garść żurawiny i morwi
  • kilka kropel octu balsamicznego
Ser można również zapiec w piekarniku, a jeśli nie mamy możliwości grillowania, polecam patelnie grillowe - dają świetny efekt! Takie danie najlepiej skosztować w towarzystwie wina.

3. Coś wiejskiego... czyli warzywne leczo z kaszą


składniki (opcjonalnie - ilość dowolna): 
  • cukinia
  • czerwona papryka
  • pomidory
  • pieczarki
  • cebula
  • czosnek
  • sok pomidorowy lub posiekane pomidory z puszki
  • kasza
  • świeża bazylia
  • świeże zioła (dowolne)
Pokrojone warzywa podsmażamy zanim wrzucimy do jednego garnka, doprawiamy ulubionymi ziołami. Gwarantuję Wam przepyszny, zdrowy obiad, do którego będziecie chcieli wracać. 

4. Coś oryginalnego.. czyli gofry na słono ze szpinakiem!


składniki:

1. ciasto (ok. 3 gofry):
  • 1 szklanka mąki
  • woda mineralna i (opcjonalnie) mleko (dodawać dla uzyskania rzadszej konsystencji)
  • szczypta sody oczyszczonej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 jajko
  • 1 łyżka oleju
  • starty ser żółty
  • dowolne zioła
2. szpinak:
  • opakowanie szpinaku
  • 2-3 ząbki czosnku
  • podsmażona cebula
  • ser feta lub śmietanka
  • 2 pomidorki koktajlowe
Kiedyś, podczas robienia gofrów przez przypadek dodałam soli zamiast cukrów i mniej-więcej tak powstał powyższy przepis. Zakochałam się w tych gofrach i jadam je zdecydowanie częściej niż tradycyjne. 

5. Coś włoskiego... czyli spaghetti z pesto ziołowym


składniki:
  • makaron spaghetti
  • świeża bazylia i pietruszka
  • garść orzechów włoskich
  • czosnek
  • śmietanka
  • plasterek pomidora
Jeśli chodzi o moje przyrządzanie makaronu to zawsze gotuję go w ziołach, dzięki czemu ma ciekawszy smak.  Bazylię z pietruszką drobno siekamy i miksujemy razem z przeciśniętym czosnkiem i orzechami. Całość łączymy z makaronem i śmietanką. Buon appetito!

6. Coś łatwego.. czyli tosty francuskie z sałatką


składniki:
  • 2 kromki chleba tostowego
  • 1 jajko
  • zioła prowansalskie, oregano
  • garść rukoli
  • pół pomidora
  • kilka oliwek zielonych
  • ser feta
  • aromatyzowana oliwa
Do roztrzepanego jajka należy dodać zioła, a następnie zanurzyć tosty i usmażyć na rumiany kolor. Polecam na kolację (:

7. Coś innego.. czyli ciasto francuskie z ryżem i melonem


składniki:
  • 1 opakowanie ciasta francuskiego
  • biały ryż (ja używałam do sushi)
  • 1 melon
  • pęczek natki pietruszki
  • sól, pieprz do smaku
Mój autorski przepis na to 'coś'. W sumie sama nie wiem jak na to wpadłam.. nawet nie spodziewałam się, że melon z ryżem będzie się tak dobrze zgrywać! Do ugotowanego ryżu dodajemy kawałki melona i posiekaną pietruszkę. Nakładamy to na surowe ciasto francuskie i zwijamy. Pieczemy w piekarniku (180 stopni) do złocistej barwy.

8. Coś słodkiego.. czyli placuszki z twarożku wiejskiego


składniki (ok. 4 placuszki):
  • 200g twarożku wiejskiego
  • 3 łyżki mąki
  • 1/2 łyżki cukru
  • 1/2 łyżeczki cukru waniliowego
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • olej
  • cukier puder
  • listek mięty

Gwarantuję 100% pysznego, kremowego smaku. Sama dzisiaj przyrządziłam ten smakołyk, który zrobił furorę wśród mojej rodzinki. zniknęły wszystkie placuszki w bardzo krótkim czasie (:

9. Coś tradycyjnego.. czyli naleśniki z truskawkami i miętą


Nie mam gotowego przepisu na naleśniki, zawsze dodaję wszystkiego 'na oko'. Ale myślę, że każdy potrafi zrobić ciasto. To tylko kilka prostych składników:
  • mąka
  • cukier
  • mleko
  • woda gazowana
  • łyżka oleju
  • szczypta soli
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • świeże truskawki
  • świeża mięta
10. Coś pożywnego.. czyli puszysta pomidorówka ze świeżych warzyw


składniki:

  • świeży wywar warzywny (marchew, pietruszka, seler, por)
  • czerwona papryka
  • świeże pomidory
  • sok pomidorowy lub pomidory z puszki
  • cebula
  • czosnek
  • natka pietruszki
  • śmietana

Pomidory sparzyć lub dodać do wywaru. W osobnym garnku usmażyć drobno pokrojoną paprykę z cebulą i czosnkiem. Dodać sok pomidorowy lub pomidory z puszki. Następnie dodać warzywa z bulionu (pokrojone) i troszkę wywaru. Wszystko zmiksować na puszystą piankę. Ozdobić śmietaną i ziołami. 



11.  Coś na grilla.. czyli grillowany łosoś z cukinią

Ja zawsze przyrządzam tę potrawę na zwykłej patelni-grill. I nie wychodząc z domu można smacznie zjeść (:


Mam nadzieję, że choć troszkę zachęciłam Was do zabawy w kuchni (: 


12 komentarzy:

  1. Nawet nie wiesz jak bardzo jestem głodna, praktycznie przez cały dzień nic nie jadłam, pomijając parę drobiazgów. T.T
    Z tymi goframi na słono to trochę jak z naleśnikami na słono (też je zawsze jem ze szpinakiem ^^). Ja np. za tradycyjnymi goframi nie przepadam, bo mnie po nich mdli (uwielbiam słodkie rzeczy, ale gofry są dla mnie takie specyficznie mdłe), dlatego muszę kiedyś wypróbować ten Twój przepis. ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czemu praktycznie nic nie jadłaś? To bardzo bardzo niezdrowe!
      O tak, naleśniki ze szpinakiem są rewelacyjne!
      Wybróbuj, może polubisz wtedy gofry (:

      Usuń
  2. Boże świetna notka!!! Chętnie spróbowałabym tego czegoś wytrawnego ;) Pozdrawiam
    Akane

    OdpowiedzUsuń
  3. To nie z mojej winy. T.T Byłam po dentyście z wymęczonym, bolącym zębem, a kiedy ruszanie szczęką sprawia ból to już nawet jeść się odechciewa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Łał. Jesteś dobra w gotowaniu. Twoje potrawy wyglądają i apetycznie i są... ciekawe! Widzę, że preferujesz ekstremalne połączenia składników :D. Zrobiłam się głodna t.t...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naff - to zapraszam do kuchni ;D
      Jemy również oczami, więc to ważne, by potrawy wyglądały apetycznie (:
      Lubię bawić się w kuchni, po prostu :3

      Usuń
  5. Ho, ho, ho, no proszę, Budyń-kucharka! Aż się głodna zrobiłam po tej notce :P Ech, niestety gotowanie to chyba nie dla mnie -.-' Ale takiego łososia z cukinią to bym sobie zrobiła *o* Tylko czymże to przyprawić (jak już coś robię, to daję co leci :/)?

    OdpowiedzUsuń
  6. Aya - to zależy, co lubisz (: Większość preferuje po prostu skropić sokiem z cytryny lub polać octem balsamicznym. Ja zawsze łososia zawsze wkładam do marynaty albo z koperkiem, albo z pieprzem, by smaki się "przegryzły", a potem na patelkę :D
    A cukinia wyśmienita sama w sobie lub z tradycyjnymi ziołami (:

    OdpowiedzUsuń
  7. Aa, ok, to może nawet spróbuję :D Hm, w sumie za tydzień Suzu do mnie przyjeżdża, może razem poeksperymentujemy :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakie to wszystko jest piękne, aż zachciało mi się jeść. Na pewno skorzystam z Twoich przepisów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie daj znać, czy coś Ci posmakowało (:

      Usuń
  9. Zostałaś nominowana na moim blogu ;) No i dam znać na pewno :D

    OdpowiedzUsuń

slider